Some years ago I repaired a French X4 with a broken mastfoot. Shortly after an other patient had to be taken care of.
Following post is a step by step illustrated report of how it was done.
Comments are in Dutch, i'll translate them in English and French bit by bit. …
Vastberaden om verder te lezen en kijken? Oke daar gaan we.
Determined to read more?
Nu de mastvoetbuis weer mooi rechtop staat in de romp moet dat grote gat in het dek dicht.
Eerst beginnen met het maken van een kader waarin een nieuwe dekplaat moet gaan passen.
Een stuk 6-ply(18mm) multiplex van 53-53cm in dit geval, maar die keuze is helemaal bepaald door de grootte van het gat in de romp die moest weggehaald worden (de diagonaal van het gat is de grootste maat) .
Het is een behoorlijk bewerkelijk stuk hout waarover veel te vertellen is maar de volgende beelden spreken voor zich:
(ja mijn frees is bot ik weet het)
Time to close the giant hole in the deck. A 18mm piece of ply will serve as frame. In this case it's 53 by 53 cm, anything bigger would not pass through the diagonal of the deck cutout.
It's a complex piece of wood but fun to make. Yes my drill bit is blunt I know.
Daarna het stuk gul drenken in epoxy:
The piece soaked in Epoxy:
De gaten en spleten afdichten met epoxy filler. En nu was het moment om de buiging in het kader te bestendigen:
Filling up cavities and treches with Epoxy filler. Here's where the frame is being forced into it's bent shape.
Nog twee strookjes glas erop voor alle zekerheid en dat even laten bakken in een voorjaarszonnetje:
Some fiberglass applied and hardening in the spring sun.
Goed laat het kadertje nu maar even uitharden in de zon, de volgende stap was het vastmaken van de mastvoet aan de romp.
(zie ook vorige reparatie)
Eerst het uiteinde van de mastvoet "proper" maken:
Squaring the mastfoot base.
Vier vormpjes snijden uit schuim (kijk papa zelf gemaakt!)
Cutting foam pieces.
Op het volgende beelden zijn van de vormpjes de hoeken weggeschuurd en zijn ze passend tegen de mastvoet aan de romp gelijmd.
Tijdens dat werkje was het nodig dat de mastvoet correct op zijn plaats bleef staan. Daarvoor was het hulpstuk gemaakt.
Adjusting the foam to fit. The mastfoot tube needed to be fixed.
Patroon voor de glasvezel matjes maken met een velletje transparant.
Making a pattern for the glassfibre.
Aftekenen op de glasvezeldoek en knippen maar.
Nesing and cutting.
Ziedaar de vrucht van het knutselwerkje
The glass applied.
Nu de steuntjes bekleden met de matjes gedrenkt in epoxy.
At this stage the supports are only attached to the hull. I want to have the mastfoot-tube free for now.
Time to create a polyester cover. Donor for this will be a leftover from a Minisail hull I had to dispose of some time ago.
Enkel de steuntjes zijn verbonden aan de romp, de mastvoet past er nog los in. Dat is een belangrijke optie bij deze klus: De mastvoet blijft vrij tot op het moment dat alle delen gemaakt zijn. In dit stadium moet de dekplaat nog gemaakt worden.
Daar wordt nu aan begonnen.
Donor voor de polyester dekplaat wordt de achterkant van een Minisail die ik ooit in vier heb gezaagd (omdat ie anders niet in de vuilnispers van het containerpark paste).
Dank u Minisail, je bent er onsterfelijk door geworden.
Om te lijmen kan je nooit klemmen teveel hebben. Het gewicht van de klemmen zorgde voor de buiging, wat een handig toeval.
The two sheets clamped while the Epoxy cured. The weight of the clamps made it bent, a happy coincedence.
Tijd om het kader aan het dek te lijmen.
Met epoxy, dat spreekt vanzelf. En veel klemmen.
Gluing the frame to the deck. With Epoxy and lots of clamps. Mind the clamps are not set tight at all, you dont want to squeese all the Epoxy out of the joint.
It would be better to use spring clamps (but I hadn't any then).
Zonder beelden 😦
Met verontschuldiging voor het ontbreken van beelden voor de volgende stappen van de klus
• De dekplaat passend maken,
• Het gat voor de mastvoet-hals bepalen en uitzagen,
• De montagegaten boren. Eerst in de plaat en daarna in het kader.
• Het setje mastvoet-dekplaat verenigen door de drie elementen zijnde de mastvoet op de kielbalk en in de dekplaat te monteren, de hals aan de plaat te verlijmen (met een epoxy fillet) en dat geheel een nacht te laten uitharden.
Het resultaat op de volgende beelden:
No images for the next steps, sorry I don't seem to find them anymore.
• making fit the deckplate.
• drilling and milling the holes.
• uniting the mastfoot-tube with the deckplate.
When done this was the result:
De vreemde stop in de mastvoet is de dop van een wegwerp-zoutvat dat er wonderlijk wel in paste en dient om eventuele klieders epoxy tegen te houden.
The strange bright white piece in the tube is a scrap plastic bung that prevents Epoxy or Polyester dripping deep into the tube.
Een close up van de "epoxy fillet" waarover ik het daarnet had.
Je zou denken dat het boter is als je het zo ziet. Zolang het verwerkbaar is blijft de vergelijking opgaan maar na 12u is het been en been hard.
The mastfoot tube Epoxy-filleted to the hullcover.
Een zicht op het ingelijmde kader:
The deckframe.
Versterkingsribben lijmen op de verbinding dekplaat-mastvoethals. In Azobe, ik zou niet willen dat het werkje binnen een paar jaar uit mekaar valt door te bezuinigen op een kritieke plaats.
Added a few hardwood ribs there just to make sure this assembly would not fail again after I repaired it.
Glas en Epoxy er overheen:
Some glass and Epoxy.
Nu de kraag netjes afwerken. Voor dat soort klussen grijp in dan naar het polyester carosserie-reparatie setje. Het spul is hard op een half uur en redelijk goed schuurbaar.
Time to clean up.
The blue stuff you see is Festo abrasive paste, it brings abused polyester surfaces back to life with little efford.
To bevel the hole I used Polyester:glassfiber putty. Car repair stuff; Cheap, reliable, hardens fast and not to hard to shape.
De blauwe substantie in de montagegaten is restant van slijppasta (Festo) die ik gebruikte om de slijtsporen van de polyester plaat van de gehavende Minisail te verwijderen.
Tot zover dit deel.
Als je wil hier verder naar deel drie: de laatste stappen.
Not bored yet? Go to part three.